Учебна 2024/2025 г.


    „Стажантска практика“ (СП) са задължителни учебни дисциплини от учебните планове на бакалавърските педагогически специалности във Филиал “Любен Каравелов” – Кърджали. Този вид практическа подготовка на студентите включва самостоятелно участие на обучаващите се в образователния процес чрез провеждане на педагогически ситуации или уроци, както и в други организационни форми в детски градини и училища, провеждани под ръководството на учител-наставник и преподавател от висшето училище. Обучаващите се лица са стажант-учители. Минималният брой на педагогическите ситуации или уроците, проведени от стажант-учителите, е не по-малко от 15 и не повече от 22 проведени педагогически ситуации или уроци в различни групи или класове.

    Стажант-учителите осъществяват стажантската практика под непосредствено наблюдение и ръководство на учител-наставник от детската градина или училището, в което се провежда подготовката, и преподавател от висшето училище (методист). Методистът организира, ръководи и контролира стажантската практика. Преди началото на стажантската практика той изготвя график за СП, който се публикува на уеб-страницата на Филиала и на информационното табло.

    Учителят-наставник и стажант-учителят подготвят план с график за съвместна работа във връзка с изпълнение на дейностите за времето, в което се провежда практическата подготовка. Стажант-учителят води дневник, в който вписва конкретните дейности, наблюдаваните педагогически ситуации/уроци, изучаваните теми, изпълняваните практически задачи, използваните материали, методи и подходи, усвоените компетентности, възникналите проблеми, предложения и препоръки. Учителят-наставник вписва в доклад качествена и количествена оценка за изпълнението на възложените задачи, препоръките и постигнатия напредък.

    Хорариумът от часовете по СП е определен в учебния план на специалността и се разпределя в план графика основно за:

    • планиране, разработване и консултиране на варианти на урок или на педагогическа ситуация;
    • провеждане на урок/ситуация в училище/детска градина;
    • наблюдение и анализ на урок/ситуация в училище/детска градина;
    • запознаване с документите на училището/детската градина;
    • запознаване с функциите на класен ръководител, на учител в група за целодневна организация на учебния ден и на учител в занимания по интереси и др.

    Учителят-наставник с доклад уведомява висшето училище за резултатите от работата си със стажант-учителя за неговия напредък или проблеми, като прави конкретни препоръки и предложения. Докладът се съгласува предварително с директора на детската градина или на училището.

    Критериите за оценяване по дисциплината „Стажантска практика“ се определят от методистите и описват в програмите на съответните учебни курсове. Обикновено оценяването е многокомпонентно и включва:

    • Количествено и качествено изпълнение от стажант-учителя на дейностите, описани в графика за съвместната му работа с учителя-наставник:
      • предварителна подготовка: минимален бройразработени план-конспекти на уроци/ситуации (варианти) и тяхното периодично отчитане в виртуална класна стая;
      • протоколи от наблюдавани уроци/ситуации;
      • самостоятелно разработени нагледни материали;
      • педагогическа компетентност на стажант-учителяи др.
    • оценка на учителя-наставник на изнесения урок/ситуация (от доклада);
    • оценка на методиста/методистите на изнесения урок/ситуация и др.